Proje Adı:
Kurtuluş Savaşı?nda Çocuk Olmak
Projemin Amacı:
Osmanlı İmparatorluğu Dünya tarihindeki gelmiş geçmiş en önemli devletlerden bir tanesidir. Üç kıtada çok geniş sınırlara ulaşmış olan devlet, bir zaman sonra gerilemeye başlamış, nihayetinde de Mondros Ateşkes Antlaşması ile fiilen yıkılmıştır. Bunu gören Mustafa Kemal Paşa bir halk ayaklanması oluşturarak Kurtuluş Savaşı?nı başlatmış, silah arkadaşlarıyla birlikte milletimizin kurtulmasını sağlamıştır. Bu proje, Kurtuluş Savaşı yıllarında yaşamış olan 7-17 yaş arası çocuklarımızın durumunu anlatmayı amaçlamaktadır. Bunun yanında, proje o yıllardaki çocuklarımızın yaşadıkları derin acıları, canlarını tehlikeye atarak gösterdikleri kahramanlıkları şimdiki çocuklarımıza aktarmanın neler kazandırabileceği hususunu amaçlamaktadır.
Giriş:
Kurtuluş Savaşı milletimizin adeta yeniden dirilişinin hikâyesidir. Mustafa Kemal Paşa?nın örgütlediği halkımız vatanımızı geri kazanabilmek için çok çileler çekmiş, belki de en büyük çileyi çekenlerin başında da dönemin çocukları gelmiştir. Proje bu noktada Kurtuluş Savaşı Yıllarındaki 7-17 yaş arası çocukları beş ana başlık altında incelemektedir:
1-)Kurtuluş Savaşı?nın Kazanılmasında Çocukların Etkisi
2-)Kurtuluş Savaşı?nın Çocukların Yaşamları Üzerine Etkisi
3-)Kurtuluş Savaşı Yıllarındaki Okullara Genel Bakış
4-)Kurtuluş Savaşı Yıllarındaki Darül Eytamlara(Öksüz Yurdu) Genel Bakış
5-)Kurtuluş Savaşı?ndaki Çocukların Mücadeleleri Günümüz Gençliğine Nasıl Örnek Olur
Yöntem:
Öncelikle Kurtuluş Savaşı ile alakalı olarak çocuklardan bahseden yazılı kaynaklar tespit edilmiş, kaynaklardan konu ile ilgili veriler alınmıştır. Bunlar arasında yabancı ülke diplomatlarının, dönemin düşünürlerinin ve devlet adamlarının hatıratları, devri inceleyen ve günümüze yakın tarihlerde yazılmış eserler, devrin yapıtları ve gazeteleri bulunmaktadır. Son olarak aile içi bilgilere de başvurulmuş, çeşitli akademisyenlerle görüşülerek tüm bilgilerin doğruluğu teyit ettirilmiştir.
Sonuçlar ve Tartışma:
? Kurtuluş Savaşı?nın kazanılmasında çocukların önemli bir rol oynadığı tespit edilmiştir.
? Kurtuluş Savaşı?nın, devrin çocuklarının psikolojisini bozduğu örnekleriyle birlikte tespit edilmiştir.
? Kurtuluş Savaşı?na katılmış olan çocukların savaştan elde ettikleri kazanımlar ile birlikte ömürlerinin kalan kısmında başarılı oldukları örnekleriyle beraber belirlenmiştir. Bir dönem Türk Tarih Kurumu Başkanlığı görevini yürütmüş olan Enver Ziya Karal ve 65-67 yılları arası sağlık bakanlığı yapmış kişi bu durumun kanıtlarındandır.
? Kurtuluş Savaşı yıllarında devrin modern ilkokulları olan iptidailerdeki erkek talebe sayısının az olduğu, bunun sebebinin de evin diğer erkek mensuplarının savaşta olması üzerine evin ihtiyaçlarını karşılama görevinin o yaştaki erkek çocuklara düşmesi olduğu bilgisine ulaşılmıştır.
? Kurtuluş Savaşı yıllarında birçok idadinin mezun veremediği bulgusuna ulaşılmıştır. Örneğin 1919,1920 ve 1921 yıllarında Konya Lisesi hiç mezun verememiş, mezun verdiği 1922 yılındaki mezuniyet törenine de Batı Cephesi Komutanı ve Vali gibi üst düzey devlet yöneticileri katılmıştır.
? 1914 yılında kurulmuş olan Darül Eytamların, en fazla kullanıldığı dönemin Kurtuluş Savaşı yılları olduğu saptanmıştır.
? O dönemdeki Darül Eytamların yalnızca bir çocuk yurdu değil, içerisinde barındırdığı eğitim birimleriyle birlikte bir meslek edindirme kursu ve bir eğitim yuvası oldukları tespit edilmiştir.
? Devrin Darül Eytamlarında yalnızca Türk çocuklarının değil, azınlık çocuklarının da kaldığı tespit edilmiştir.
Kaynakça:
? Nurettin Gülmez, Kurtuluş Savaşı?nda Anadolu?da Yenigün
? Yahya Akyüz, Türk Eğitim Tarihi
? Fethi İsfendiyaroğlu, Galatasaray Tarihi
? K.Muallim Rıfat, Mektep Hatıraları
? A.Nafi Kansu, Türkiye Maarif Tarihi
? M.Kemal Atatürk, Nutuk
? Caner Arabacı, Milli Mücadele Dönemi Konya Öğretmenleri
? Kazım Karabekir, İstiklal Harbimiz
? Mondros?dan Mudanya?ya Cilt 1-4,Mehmet Tansel?