VE REYTİNG İŞİ EL DEĞİŞTİRDİ
1989’dan bu yana Türkiye’de televizyonların reyting ölçümünü yapan Nielsen dönemi kapanmış oldu. TNS en az 30 TV kanalının reytingini ölçüp, açıklayacak.
Hayli zamandır izini sürdüğüm bir işti, Türkiye’deki televizyonların reyting ölçüm işinin akıbeti...
Önce adeta yılan hikayesine dönen işin bir özetini yapayım ki, bugünlere nasıl gelindiği daha da iyi anlaşılsın.
Televizyonların reyting ölçümlerinin kime verileceğine TV ve reklam sektörünün yöneticilerinden oluşan Televizyon İzleme ve Araştırma Kurulu (TİAK) karar veriyordu.
TİAK’ın yıllarca reyting ölçüm işini verdiği o zamanki adıyla AGB, şimdiki adıyla Nielsen’in sisteminde sorun olduğu, bazı deneklerini yapımcıların ele geçirip, reytingleri manipüle ettiğine dair sıkça haberlerin çıktığı bir dönemde TİAK, reyting ihalesi yaptı.
İhaleyi TNS kazandı.
TRT ayrıldı, işler karıştı
Bu arada TRT, reytinglerin manipüle edildiğini iddia ederek ölçüm sisteminden çıkıp Nielsen’le mahkemelik olunca konuya el atan Rekabet Kurulu, TİAK’a, “Tüzel kişilik değilsin, bu haliyle reyting ihalesi yapamazsın” deyince, işler arapsaçına döndü.
Çünkü TİAK’ın şirketleşmesi uzunca bir süre aldı, bu arada Nielsen’in reyting sözleşmesi bitti.
TİAK A.Ş. kurulunca reyting ölçüm işi için önünde iki seçenek vardı. Ya yeniden ihale yapacaktı ya da TİAK’ın açtığı ihaleyi kazanan TNS’yle masaya oturacaktı.
TİAK A.Ş., seçenekleri değerlendirdi, TNS üzerinde karar verip, masaya oturdu ve şirketle, kazandığı ihale çerçevesinde bir ön protokol imzaladı.
‘Ön protokol’ün ‘ana sözleşme’ye dönüşmesi öncesinde, önünde bir engel vardı, o da Rekabet Kurulu. TİAK A.Ş., sözleşmeyi onay için Rekabet Kurulu’na gönderdi.
Ve Kurul, hafta içinde reyting sözleşmesine onay verdi.
40 ilde ölçüm yapılacak
Böylece 1989’dan bu yana Türkiye’de televizyonların reyting ölçümünü yapan Nielsen dönemi kapanmış oldu.
Nielsen sadece Atv, Flash TV, FOX, Kanal 7, Kanal D, Show TV, Star ve Samanyolu’nun reytinglerini ölçüp, kamuoyuna açıklıyordu, TNS ise en az 30 TV kanalının reytingini ölçüp, açıklayacak. Aldığım bilgilere göre TİAK A.Ş. 30’un çok üstünde kanalı reyting ölçüm sistemine dahil etmenin peşinde.
Taraflar arasındaki protokole göre TNS, 81 ilde yapılacak veri tabanı araştırmasından sonra belirlenecek 40 ilde reyting ölçümü yapacak.
3 bin 500 hanede yapılacak ölçüm 51.5 milyonluk bir nüfusu temsil edecek.