Acaba Bilen Var mı?

Onur BALCI' Alıntı:
Zamanında bilmem gerekiyordu ve biliyordum bu üç ismi; ama tekrarlamamak insan beyninde unutmalara yol açıyor.

Önemli olan bu üç isme, google yardımcı olacaktır. : )
Bakıyorum ama pek net şeyler bulamadım Onur Abi :)
 
Mustafa Yanar' Alıntı:
Baki,Fuzuli ve Nedim'in özellikleri sınavda çıkacak da bulan ve bilen var mı? :)
Baki,Fuzuli ve Nedim hangi alanda insanlığa hizmet etmiştir? Bu konuda bilgi sahibi olursam ben de araştırma yapabilirim. Eğer internet ve evdeki ansiklopediler yeterli olmazsa, bu alanda eğitim görmüş arkadaşlardan yardım isterim. : )

Baki kalan kubbede bir hoş sada imiş...

Baki deyince hep bu dize gelir aklıma. Bir de yaşamı boyunca korunma içgüdüsüyle sürekli devlet büyüklerine yakın olma çabası. Gerçi o dönemin çoğu şairinde bu özellik vardı. Her şair ve yazar hayatından kesitler sunduğu gibi Baki de şiirlerinde yaşamından, içinde bulunduğu ruh durumundan kesitler sunmuştur.

Türk Edebiyatı Ansiklopedisi´nden;
Şeyhülislamlık konusundaki tutkusu bilinmeden kasidelerindeki övgü ya da Kanuni Mersiyesi´nde dile getireceği üzüntü açıklanamaz. Dili kullanırken gösterdiği titizlik ve vardığı ses bütünlüğü şiirinin yüzyıllar süren etkisini açıklar. Çağdaşı Fuzuli´de görülen tasavvuf etkisi onda yoktur. Genel anlamda din dışıdır şiirleri. Söz ve anlam sanatlarına, sözcük oyunlarına düşkündür, ama her sözcük aranarak bulunmuştur.

Fuzuli sarayın havasını değil toplumsal kargaşanın sürüp gittiği ekonomik bir çöküntünün hakim olduğu Irak´ta yaşamış ve bu yaşamından kesitler sunmuş bir şairdi.

Türk Edebiyatı Ansiklopedisi´nden;
şiirlerinde düşünsel anlamda tasavvufla beslenmesinin yanı sıra sıkıntı, acı, ayrılık, tokgözlülük, yoksulluk, gözyaşı, döğünme ve dünya nimetlerinden sıyrılma düşüncesi egemendir. Her ne kadar beyitlerinde ?ben? sözcüğünü çok kullansa da bu; bireyselliğe düşkün olduğunun göstergesi değil, toplumun ortak kaderinin belirtilmesidir.

Nedim ise edebiyat dersinin yanı sıra Tarih kitaplarındaki Lale Devre´yle de usumda yer edinmiş bir isim. Ayrıca halkın dilini, İstanbul Türkçesini en iyi bilen sanatçı olarak hatırlıyorum Nedim´i. Yaşadığı dönemi dikkate aldığımızda gazellerinde zevk ve eğlenceyle geçen dünyayı görmek olağan geliyor.

Türk Edebiyatı Ansiklopedisi´nden;
"Nedim´de yeni olan dünyaya nesnelere bakış açısı kendini doğrudan apaçık söyleyiş zorlamalarına gitmeden dile getirişidir. Kafiyeyi kullanışı, dizeyi kuruşu, söyleyişteki bükülüşü ve akıcılığı şiirlerinde görüyoruz."
 
Onur Yavuz' Alıntı:
[quote="Mustafa Yanar":xueb8h5d]Baki,Fuzuli ve Nedim'in özellikleri sınavda çıkacak da bulan ve bilen var mı? :)
Baki,Fuzuli ve Nedim hangi alanda insanlığa hizmet etmiştir? Bu konuda bilgi sahibi olursam ben de araştırma yapabilirim. Eğer internet ve evdeki ansiklopediler yeterli olmazsa, bu alanda eğitim görmüş arkadaşlardan yardım isterim. : )

Baki kalan kubbede bir hoş sada imiş...

Baki deyince hep bu dize gelir aklıma. Bir de yaşamı boyunca korunma içgüdüsüyle sürekli devlet büyüklerine yakın olma çabası. Gerçi o dönemin çoğu şairinde bu özellik vardı. Her şair ve yazar hayatından kesitler sunduğu gibi Baki de şiirlerinde yaşamından, içinde bulunduğu ruh durumundan kesitler sunmuştur.

Türk Edebiyatı Ansiklopedisi´nden;
Şeyhülislamlık konusundaki tutkusu bilinmeden kasidelerindeki övgü ya da Kanuni Mersiyesi´nde dile getireceği üzüntü açıklanamaz. Dili kullanırken gösterdiği titizlik ve vardığı ses bütünlüğü şiirinin yüzyıllar süren etkisini açıklar. Çağdaşı Fuzuli´de görülen tasavvuf etkisi onda yoktur. Genel anlamda din dışıdır şiirleri. Söz ve anlam sanatlarına, sözcük oyunlarına düşkündür, ama her sözcük aranarak bulunmuştur.

Fuzuli sarayın havasını değil toplumsal kargaşanın sürüp gittiği ekonomik bir çöküntünün hakim olduğu Irak´ta yaşamış ve bu yaşamından kesitler sunmuş bir şairdi.

Türk Edebiyatı Ansiklopedisi´nden;
şiirlerinde düşünsel anlamda tasavvufla beslenmesinin yanı sıra sıkıntı, acı, ayrılık, tokgözlülük, yoksulluk, gözyaşı, döğünme ve dünya nimetlerinden sıyrılma düşüncesi egemendir. Her ne kadar beyitlerinde ?ben? sözcüğünü çok kullansa da bu; bireyselliğe düşkün olduğunun göstergesi değil, toplumun ortak kaderinin belirtilmesidir.

Nedim ise edebiyat dersinin yanı sıra Tarih kitaplarındaki Lale Devre´yle de usumda yer edinmiş bir isim. Ayrıca halkın dilini, İstanbul Türkçesini en iyi bilen sanatçı olarak hatırlıyorum Nedim´i. Yaşadığı dönemi dikkate aldığımızda gazellerinde zevk ve eğlenceyle geçen dünyayı görmek olağan geliyor.

Türk Edebiyatı Ansiklopedisi´nden;
"Nedim´de yeni olan dünyaya nesnelere bakış açısı kendini doğrudan apaçık söyleyiş zorlamalarına gitmeden dile getirişidir. Kafiyeyi kullanışı, dizeyi kuruşu, söyleyişteki bükülüşü ve akıcılığı şiirlerinde görüyoruz."[/quote:xueb8h5d]
Çok teşekkür ederim Onur Abi.
 
Nedim genel özellikleriyle şarkılarıyla bilinir.O kadar ağır bir dil kullanmamışdır diğer divan sanatçılarına göre.Aşk,şarap,kadın gibi konuları işlemiştir.

Baki söz sanatlarını kullanan en iyi yazarlardan bir tanesidir.Hatta en iyisi olduğuda söylenir.Sanatsız hiçbir beyitnin olmadığıda söylenir.

Aklıma gelenler bu kadar yardımcı olduysam ne mutlu bana :)
 
Mehmet Yıldırım' Alıntı:
Nedim genel özellikleriyle şarkılarıyla bilinir.O kadar ağır bir dil kullanmamışdır diğer divan sanatçılarına göre.Aşk,şarap,kadın gibi konuları işlemiştir.

Baki söz sanatlarını kullanan en iyi yazarlardan bir tanesidir.Hatta en iyisi olduğuda söylenir.Sanatsız hiçbir beyitnin olmadığıda söylenir.

Aklıma gelenler bu kadar yardımcı olduysam ne mutlu bana :)
Sayenizde sınav için yeterli bilgileri topladım.Sana da teşekkür ederim.
 

Üst