işte çok konuşulan difüzer kararının araçlardaki farkı
brawn gp, williams ve toyota kurallardaki boşlukları kullanarak difüzer kullanımını üstteki şekilde uygulamış diğerleri de kuralları harfiyen uygulayıp alttaki şekilde uygulamış.
peki bu difüzer tam olarak nedir anlatalım..
Difüzer, aracın altından çıkan havayı aracın arkasından çıkışta yönlendirerek dengeyi sağlayan parçanın adıdır.
Takımların bu parçada değişikliğe gitmelerinin sebep ise 2009 yılı için açıklanan yeni kurallar. Yeni kurala göre downforce?u (içinden geçilen havanın araç yüzeyine yaptığı yere bastırma kuvveti) düşürüp araçların birbirini kolaylıkla geçmelerini sağlamak için difüzerin küçültülüp aracın en arkasında bir bölümde monte edilmesini zorunluluktu. Bu değişikliklerden kaynaklanan downforce kaybını telafi etmek için takımlar yeni tasarlanan araç gövdesinde kaybedilen downforce?u geri kazanacak çareler aramaya başladılar.
Bunun içinse kural kitabında yazılanlara bir göz atalım. Kitaba göre difüzerin boyutları genişlik en fazla 1.000 mm, uzunluk en fazla 350 mm ve yükseklik en fazla 175 mm olacak şekilde dizayn edilmeli. Ancak burada önemli olan konu yukarıda belirtilen boyutlar, aracın gövdesiyle ilgili olan tasarımları da etkiliyor ama bu boyutlar ayarlanırken, ayarlanan kısmın dışındaki boşluklar için ise bir sınırlama getirilmiyor. Yani bu boş alanlar, difüzer tasarımıyla alakası olmayan ama difüzerin performansını artırıcı yeni tasarımlar yapma imkanı veriyor.
Williams ve Toyota takımları yeni kurallardaki bu muğlak boşluklardan faydalanarak araçla ilgili yeni tasarımlara gittiler. Şüphesiz diğer takımlarda yeni düzenlemeler yaptılar ama bu tasarımlar arasındaki farklar yorum farkı olarak karşımıza çıkıyor. Bu farklılıkları şöyle özetleyebiliriz.
Williams ve Toyota takımları difüzerin yüksekliği (max. 175 mm) dışında kalan boş alanları fazladan bir kanal yerleştirerek doldurdular. Yeni kurallara göre zemin katın tanımı değişmiş durumda. Ayrıca araçların dizaynında şasinin zemine dönük olma kuralı da var. Bu iki kuralı birleştirirsek, difüzerin monte edilmesi gereken yeri zeminden itibaren ölçmeye başlarsak üste doğru çıktığımızda (max. 175 mm.?yi tamamladığımızda) daha hala yeni bir kanal monte edecek kadar üstte boş yer kalıyor. Bu da demek oluyor ki difüzerin uzunluğu zeminden ölçüldüğünde kurallara uygun olmasıyla beraber ekstra bir kanal yerleştirilecek boş yükseklik alanıyla neredeyse ikinci bir difüzer monte etme şansı tanıyor.
Böylece iki katlı difüzer aracılığıyla akan havanın tek difüzere göre daha yüksekten gelmesi araca ekstra bir downforce kazandırıyor. Böylece araca yapılan hava baskısı artarken, aracın yere tutunma gücü de pekişiyor.
Görüldüğü üzere Formula 1?de sadece 1 saniye için yapılan çalışmalar hangi boyutlara varıyor. Bir takımı şampiyon yaparken diğer takıma nal toplatabiliyor. Hatta Renault?un sahibi Flavio Briatore, ?Difüzer Çetesi? olarak nitelendirdiği üç takımın başka bir klasmanda yarıştıklarını belirtti.
mahkemenin vereceği karar yarın açıklanıyor, eğer kurallara aykırı olduğu açıklanırsa yarışlara yeni bir heyecan daha gelecek bütün araçlar aynı kapasitede olacak, aksi olursa şampiyon button yada rubens, takımlarda da brawn gp. Olay tamamen bundan ibaret